Jezzy Lane

Alla inlägg under juli 2013

Av Jezzy Lane - 16 juli 2013 15:12

Efter sommarlovsmorgon och frukost, så bestämde vi oss för att ta oss ut i det fina vädret. Då Emilia är hostig och förkyld, och vädret var en aning ostadig (molnigt / soligt) så uteslöt vi badning.

Istället blev det sparkcykla till gropen (men det blev att jag bar Carolines sparkcykel mest, då hon inte ville sparkcykla)

Efter ett tag kom även Johanna, Leo och Maja dit. Riktigt roligt för barnen att leka lite ;)

Fina Maja

På väg hem blev det in på ica och köpa drickyoughurt och glass. De två små valde drickyoughurt före glass, men det gjorde inte jag o Lia ;)

Och när vi kom hem tog det inte lång tid för Caroline att somna. Hon ville se på Toy Story när vi kom hem och två min senare sov hon ;)

Av Jezzy Lane - 16 juli 2013 09:29

Det blev en Powerwalk även denna morgon, dock lite kortare pga att muskelvärken var värre idag+ att jag hade lätt huvudvärk när jag gick ut. Så kändes dumt att utmana ödet.
Men över 5 km blev det i alla fall och 50 min promenad ;)

Nu är shaken intagen och duschat klart. Nu njuter jag av en kopp kaffe i sängen med min underbara barn framför sommarlovsmorgon ;))

Av Jezzy Lane - 15 juli 2013 20:57

 

Då Carolines ena docka Lisa (eller Elisa) var utan kläder tänkte jag testa på o virka lite kläder. Problemet är ju att den dockan är lite mindre än andra dockor så det var svårt att veta vad jag skulle söka efter.

Hittade dock denna sida och använde ett tunnare garn.

Mönstret kommer här:



Garn: Järbo 8/4. 
Virknål 3,5. 

I alla varv med st ersätts första st med 3 lm.

Korta byxor:
Byxben, virka 2 st:
Virka 32 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 1 varv fm.
2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut.
3-8. 1 st i nästa lmb, 1 lm. Upprepa detta varvet ut.

Gren:
Virka 2 fm i varje lmb 4 ggr på det ena byxbenet. (totalt 8 fm)
Vänd med 1 lm och virka 4 varv fm fram och tillbaka. Virka ihop grenen med det andra byxbenet på sista varvet.

Byxans överdel:
Virka 2 fm i varje lmb på byxbenen, 4 fm i grendelen på varje sida = 56 m på varvet.
Virka 15 varv fm.
Virka 1 varv st.
Virka 1 varv fm.
Trä ev. i ett resårband i st-varvet i midjan.


Kofta:
Fram och bakstycke. (virkas i ett stycke)
Virka 52 lm.
1. 1 varv fm,

2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut. Avsluta med 1 st.
3. 1 st, 1 st i nästa lmb, (1 lm, 1 st i nästa lmb) Upprepa detta varvet ut. Avsluta med 1 st.
4. 1 st, (1 lm, 1 st i nästa lmb) Upprepa detta varvet ut. Avsluta med 1 st.
Upprepa varv 3-4 ytterligare 3 ggr.
Nu virkas bak- och framstycken för sig så här:

Framstycken:
Fortsätt virka 1 st i varje lmb, med 1 lm emellan, men bara på varvets första 12m totalt 6 varv. På de sista 3 varven minskas 1 m i halsringningen. Gör likadant på andra sidan.

Bakstycke:
Fortsätt virka 1 st i varje lmb, med 1 lm emellan på återstående m totalt 6 varv. På sista varvet virkas dock ej de mittersta 4 st. (=nacken).

Höger framkant:
Virka 22 fm längs framkanten.
Vänd med en lm och virka ytterligare 2 varv fm.
Vänd med en lm och virka 3 fm, 3 lm, hoppa över 2 m, 5 fm, 3 lm, hoppa över 2 m, 5 fm, hoppa över 2 m, 3 fm.
Vänd med en lm och virka 2 varv fm. (2 fm i varje lmb)

Vänster framkant:
Virka 22 fm längs framkanten.
Vänd med 1 lm och virka ytterligare 5 varv fm.

Ärm, virka 2 st:
Virka 30 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 1 varv fm.
2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut.
3-14. 1 st i nästa lmb, 1 lm. Upprepa detta varvet ut.

Montering:
Sy axelsömmarna.
Sy fast ärmarna på koftan.
Virka 1 varv fm runt hela koftan. Längs höger framkant samt nederkant virkas så här: 3 fm, 1 picot*. Upprepa.

Sy fast knappar.

*Picot: 3 lm, 1 sm i första lm.



Mössa:

Virka 58 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 1 varv fm.
2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut.
3-12. 1 st i nästa lmb, 1 lm. Upprepa detta varvet ut.

13. 1 fm i varje lmb.
14-16. (1 fm, 2 fm ihop) Upprepa.
Klipp av och dra tråden genom resterande m. Dra åt och fäst.


Av Jezzy Lane - 15 juli 2013 09:38

 Så skönt. Nu är äntligen den efterlängtade semestern här, nu får man bara hålla tummarna på att man får hålla sig frisk och att det blir bra väder ;)


I fredags kom Emilia hem efter att ha varit hos mormor (min underbara mamma ) sen onsdagen.

Där hade hon som vanligt blivit bortskämd och fått äta gott, badat, målat, ätit glass o massa annat skoj.

Med sig hem hade hon också nya skor, nya hörlurar (då mina som hon haft med sig dit gick sönder på resan dit, och Lia var så ledsen för det), liten högtalare till iphonen, bubbelsvärd till alla barnen och blåbär o smultron som de hade plockat.

Min mamma är verkligen expert på att skämma bort oss <3


När vi hade kommit hem och käkat middag på fredagen så drog vi ner till Rudan för ett dopp (mitt första detta år ;))

Lilla tjejen och grabben var badkrukor och tyckte det var kallt i vattnet. Men jag och Lia doppade oss helt ;) Tyckte det var helt ok i vattnet, och det bästa var att vi var helt ensamma i vattnet (förutom lite ättriga fiskmåsar, men men man kan inte få allt ;)).


Och igår lektes det med bubbelsvärden innan maten, riktigt kul hade de ;)


I morse inledde jag första "riktiga" semesterdagen men en powerwalk. Riktigt skönt och avkopplande. Det blev inte milen direkt men en bra början ;)



Nu ska jag fixa lite frukost till ligan här hemma, sen får vi se vad det blir av denna dag :D

Av Jezzy Lane - 7 juli 2013 19:25

 

Idag var det ju sånt kanonväder så självklart blev det en tur till stranden. Blev bad, simning, strandlek och fika för barnens del. För vår del blev det sol och fika ;)


       


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards