Jezzy Lane

Alla inlägg under oktober 2009

Av Jezzy Lane - 28 oktober 2009 19:30

Ja nu måste det verkligen bli skärpning här. Har ju inte skrivit på evigheter.

Jag har inte mått så bra av själva graviditeten, då denna gjort mig väldigt illamående och extremt trött. Så mitt liv den senaste tiden har bestått i att jobba på dagarna och ligga till sängs på kvällarna. Knappt orkat umgås med familjen ens och det känns fruktansvärt. Får försöka gottgöra det när jag mår bättre ;-)

Detta har ju då gjort att jag knappt orkar öppna datan, än mindre blogga. Sorry, ni får ha lite överseende med det ;-)


Nu ligger jag hemma, sjuk i influensa, och har gjort det sen en vecka tillbaka. Min läkare tror att det är den "nya" influensan (Svininfluensan) som jag har åkt på. Så i fredags började jag med behandling med Tamiflu (då jag är riskpatient med tanke på att jag är gravid). I går åt jag sista dosen, och ännu är jag långt ifrån frisk. Har fortfarande runt 38-39 graders feber, helt orkeslös och känner mig förkyld. Hostan har gått över, och jag har väl lite mindre feber, men det är också det enda. I dag när jag var tillbaka, så fick jag ta "snabbsänka" och den var väldigt låg, vilket var bra (inga bakterier). Undersköterskan som tog "sänkan" på mig tog också en örontemp, och jag undrar om hon vet hur man gör det. Hon drog hårt i örat och tryckte tempen neråt mot örsnibben, istället för inåt i örat. I början pep tempen pga för låg temp, sen visade den 35,9, då lägger undersköterskan tillbaka den i behållaren, tar upp den efter en stund och gör testar igen (på precis samma sätt). Precis som om det vore något fel på termometern. Sen visade i alla fall tempen 36,9 och hon nöjde sig med det (fast jag kände på mig att det var fel), men jag orkade inte bråka.

Fick i alla fall sjukskrivning veckan ut, med diagnos: Influensa A (H5N1, H1N1).

Läkaren frågade om vi hade börjat med vaccinationer på jobbet, och jag sa inte ännu. Men att jag funderar på att ta vaccinet på MVC så fort jag blir frisk. Då får jag en kommentar som "om jag nu behöver det, när jag redan haft den nya influensan. Jag har ju satt den diagnosen". Men hur kan han vara så säker. Han tog inga prover över huvudtaget. Jag blir så osäker vad jag ska göra. Ska jag ta vaccinet i fall att??? Ska jag räkna med att jag haft influensan??? Och då är frågan, har mina barn också haft influensan, Dottern har ju haft precis samma symtom som jag och nu är även sonen dålig i samma symtom. Ska de inte heller vaccineras då???

Jag tycker det här är så svårt. Jag vill ju inte utsätta mitt ofödda barn för mer än vad jag behöver. Och nu har jag fått utsätta den genom att äta tamiflu, vågar jag ta vaccinet också?

Det är svårt det här, får väl ta ett beslut när jag blir frisk igen.


Nä nu orkar jag nog inte skriva mer. Dags att slöa framför TVn igen.

Men så fort energin kommer tillbaka ska jag börja blogga lite mer, och även försöka lägga in lite mer bilder ;-)


Tack för att ni läser min blogg <3

Av Jezzy Lane - 5 oktober 2009 17:15

Var hos tandläkaren idag och fick äntligen rotfylla min tand. Och då kanske ni undrar hur jag kan säga äntligen.

Jo när man har hållt på med rensningar i en tand i över 1 år, så vill man bara få den fixad, så därför säger jag äntligen. Då kan jag äntligen se ett slut på detta elände ;-)


Rotfyllningen då då. För det första fick jag ingen bedövning, skulle inte behövas då tanden var "död"

Men under den sista rensningen ilade det till några gånger riktigt rejält, men det var bara härda ut. Och det funkade ju då jag har en helt underbar tandläkare och tandsköterska (säger en som tidigare haft rejäl tandläkarskräck).

Det rensades och fixades i en halvtimme, sen var det dags att rotfylla. Men innan rotfyllningen fick jag på mig ett blyförkläde. Det beror ju på att jag är gravid, och de skulle ju röntga tanden under pågående rotfyllning.

När de satt i rotfyllningen så röntga de tanden från olika håll, och kunde konstatera att det såg bra ut.

Då var det dags att ta bort rotfyllningen som stack upp, och det skulle de bränna bort :-O

Helt plötsligt börjar det ryka i munnen. Riktigt läskigt var det och illa luktade det.


Sen fick jag en ny temporär lagning för att hinna känna efter att det kändes bra. Denna tand ska fyllas om en månad.

Längtar tills den blir klar så man kan ta tag i resten av käften. ;-)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards