Jezzy Lane

Alla inlägg under mars 2010

Av Jezzy Lane - 12 mars 2010 09:15

Den här veckan har varit lite tuff. I tisdags och onsdags hade jag vääldigt mycket sammandragningar, som gjorde mig lite orolig.

I tisdags var det iofs bara lätta sammandragningar, på dagen kom de lite då och då, men på kvällen så kom de med 5-10 minuters mellanrum. Till slut somna jag i från de, vilket var skönt.

I onsdags var det ungefär samma sak, bara att sammandragningarna på kvällen gjorde så ont så jag knappt fick luft. Då blev jag väldigt nervös att jag skulle behöva åka in på förlossningen. Men till slut somna jag ifrån de också.

I går när jag pratade med min BM så sa hon att det kan vara urinvägsinfektion, så nu har jag lämnat in prov nu på morgonen. Hinner förhoppningsvis få provsvaren innan jag ska till BM på tisdag.

Igår hade jag knappt några sammandragningar, vilket var väldigt skönt. För får jag som i onsdags så tyckte BM att jag skulle åka in till förlossningen, för då kan jag ev. få några tabletter som kan avstanna detta.

Aja vi får hoppas att det inte kommer tillbaka, och att bebis bestämmer sig för att stanna där inne i minst 5-6 veckor till. Vill ju hinna fixa med allt innan bebis kommer och gärna vara lite ledig innan också   


Här är denna veckas utveckling:

Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 44 cm lång. Nu bör bebisen (åtminstone för dig som är förstföderska) göra sig redo inför födelsen genom att vända sig upp-och-ner, så att huvudet pekar nedåt i bäckenet. (det har inte min bebis bestämt sig för att göra   )


Under de kommande veckorna håller din barnmorska ett öga på bebisens postition – vissa bebisar får för sig att de ska vända sig uppåt igen. Jag undrar när min bebis bestämmer sig för att inte ligga på tvären   


Din bebis kranium är fortfarande lite mjukt, eftersom benen inte riktigt sitter ihop ännu – delvis för att förlossningen ska bli lättare. Människor föder barn med ovanligt stort huvud i förhållande till mammans bäcken och detta möjliggörs av att huvudet kan tryckas ihop lite under förlossningen. Övriga delar av bebisens skelett hårdnar däremot nu och huden håller på att bli mindre röd och skrynklig

Nä nu ska jag fortsätta lite med tvätten och packa inför helgen.

Sen bär det av till mamma i em. Myspys   



Av Jezzy Lane - 5 mars 2010 17:43

Nu är det bara 8 veckor kvar. Vart tar tiden vägen???? Var på ultraljud idag, det var riktigt mysigt att se lillö bäbis igen. Beräknad vikt var 1913 gr, men vi fick inte reda på hur lång den verkar vara. Övriga mått vi fick reda på var att Skallbredden var 80 mm, Bukdiameter 91 mm och lårbenslängd 64 mm.

Förväntad vikt denna vecka var 1953 gr så den har en avvikelse i vikt på -2%, enligt kurva är den alltså precis på mitten   

Allt såg bra ut. De kollade väldigt noggrant på hjärtat och det såg jättebra ut. Skönt att veta.

Den ligger på tvären, men det var visst ingen fara då den fortfarande har utrymme att vända på sig. De såg håret på huvudet också, så det innebär att den inte kommer vara helt skallig   


Missade att blogga om utvecklingen förra veckan så här kommer bebis utveckling för två veckor;



Bebisens inre organ fortsätter att utvecklas och mogna och den kissar nu vatten, vilket är bra träning inför livet utanför. Snart kan du vara förvissad om att ditt barn börjar få ett rikt inre liv – undersökningar har visat, att bebisar i magen har perioder av drömsömn redan kring åttonde månaden.


Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 42 cm lång från topp till tå. Lungorna kommer inte att vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att "andas" fostervatten.


En del bebisar har redan fullt av hår på huvudet, medan andra bara har små fjun. Att ha tjockt hår vid födseln garanterar inte att man kommer att ha tjockt hår senare i livet, men det har visat sig att barn som har tunt hår oftast har tunnare hår också som vuxna.


Om bebisen är en pojke, brukar testiklarna nu vandra ner i pungen från bukhålan.


 

Av Jezzy Lane - 4 mars 2010 17:52

Var så roligt. Igår fick jag ett sms av min kompis att hon hade fått en liten flicka.

Det är andra kompisen som får barn detta år   .

Hon var beräknad 6 veckor före mig, så nu börjar det kännas lite väl nära för min lilla bäbis att komma. Har så mycket jag vill hinna med innan bäbis kommer. Hur ska man hinna???


Imorgon ska jag på ultraljud, sen blir det väl lite bloggande om bebis utveckling och om ultraljudet. Så ni får läsa mer i morgon.


See ya

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards