Jezzy Lane

Alla inlägg under februari 2010

Av Jezzy Lane - 22 februari 2010 19:19

Började bra...Det har ju varit snökaos i helgen (snöat väldigt mycket) och idag var det ca 20 minusgrader. Detta resulterade i att det kom inget tåg i morse.

Jag visste att snabbtåget skulle vara inställt, därför gick jag tidigare så jag skulle hinna med tåget innan. Efter 20 minuters väntan (och ingenstans stod det något om förseningar) så ropade de att tåget skulle lämna västerhaninge kl 07.20 (alltså tidigast i haninge 07.30) Då var klockan strax efter 7. Då allt kändes så otroligt osäkert så gick jag och tog bussen till Gullmarsplan i stället. Den brukar ta ca 15 minuter, men denna morgon tog den nästan en halv timme *suck*. Vid Gullmars kom Jessica och hämtade mig (skönt då jag var ganska stelfrusen).


På jobbet började jag få en fruktansvärd tandvärk. Ringde folktandvården som hänvisade mig att ringa i morgon bitti och försöka få en akuttid i morgon.


Går tidigare från jobbet, då tågen bara ska gå med en halv timmes trafik, och jag misstänkte att det skulle vara förseningar. Bussen var väl lite försenad. Men otroligt nog var faktiskt tåget i tid. Sååå skönt.


När jag gick från tåget och skulle gå över vägen så halkade jag till och slog i låret, höften, axeln och sen huvudet. Innan jag hann reagera och sätta mig upp så stod det en äldre dam och två unga killar runt mig och frågade hur det gick. Vart kom de ifrån? Pinsamt kändes det i alla fall.


Nä usch, jag vill bara lägga mig ner och somna från denna jobbiga dag.
I morgon ska jag jobba hemma, utsätter mig inte ens för risken att det kan bli som idag. Sen hoppas jag att turen vänder och jag får tid till tandläkaren i morgon.


Nä lägga sig i sängen och titta på lite serier, eller läsa min underbara bok kanske ;)

Av Jezzy Lane - 20 februari 2010 19:15

Det finns människor som stjäl energi av en, och så finns det underbara människor som ger en energi.

Min älskade mamma är en sån som ger mig energi så fort jag träffar henne   . Jag orkar mer den dagen som jag träffat henne, även om jag oftast sover färre timmar. Förstår inte hur det kan bli så riktigt, men reagerade på det idag, att så är det faktiskt.


Mamma kom igår kväll och hann träffa barnen en stund innan de gick och la sig. Sen satt vi och pratade och titta på TV fram till 12-tiden då vi också gick och la oss.

I morse var det simskoledags för Emilia så då klev vi upp redan vid 7 -tiden (jag klev upp halv sju för att hinna göra mig iordning innan jag skulle fixa med Lias frukost).

Lite kaffe till mamma och sen var det att ta sig ut i snöovädret. Otroligt nog tog det bara knappt 25 minuter att gå till Torvalla, trots att det låg över 1 - 2 dm nysnö (visserligen lätt pudersnö) på alla vägar + att det blåste och var riktigt kallt.

Mysigt att sitta med mamma och titta på hur duktig min stora tjej har blivit på att simma. När Lia var klar så köpte vi lite mackor (när cafeterian öppnade) och tog med oss hem och åt frukost.

Fick i mig lite Kaffe idag me   men med halva koppen varm mjölk   Det var riktigt gott.


Mamma fick tid att umgås med barnen, vilket var riktigt mysigt. Hon spelade Kasta Gris med Emilia och satt med James när han spelade "Lego Indiana Jones 2" och fick höra han berätta om spelet och alla gubbar de "köpt". Skruttungen   


Jag fick låna böcker av mamma också, som jag nu ser fram emot och läsa allihop.

De böckerna var:

Camilla Läckberg - Sjöjungfrun

Camilla Läckberg - Fyrvaktaren

Lisa Marklund - En plats i solen

Anna Jansson - Inte ens det förflutna.

Så ikväll blir det badet och Sjöjungfrun   


Efter en mysig dag var det dags för mamma att åka vidare (och träffa mina mostrar och min ena kusin). Jag och Emilia följde henne (i fortsatt snökaos) till pendeltåget. Rejäla förseningar var det, men som tur var så slapp mamma vänta allt för länge. Vi stod väl med henne ca 10 minuter, och efter det fick hon vänta ca 5 minuter till.


Jag och Emilia fortsatte till centrum, och kollade efter täckbyxor (då hennes har "försvunnit" på skolan *grrrr*). Det fanns inga någonstans, *suck*. Får hoppas de "kommer fram" på måndag.

Vi handlade lördagsgodis, läsk och grädde till maten. Sen tog vi bussen hem.

När vi kom hem lagade vi fläskfile i gräddsås (med soja) och ris. Riktigt gott.


Nä nu ska jag fixa lite innan barnen ska nattas, och sen ska jag lägga mig i badet med min bok ;-)

Tack mamma för en underbar dag och för att du ger mig så mycket energi    (önska den höll i sig lite längre bara)

Av Jezzy Lane - 19 februari 2010 19:39

Nu är det rejäl nedräkning. Har gått 3/4 av tiden, så jag har bara 1/4 kvar.

Dvs 10 veckor kvar. Det känns som jag precis blev gravid och nu är snart bebis här. Vart tog tiden vägen???

Aja, hinner inte fundera så mycket mer då mamsen kommer snart   


Här är denna veckas utveckling:


Bebisens lungor och matsmältningssytem är nu nästan färdigutvecklade. Ökningen i längd kan komma att sakta av (bebisen är ungefär 40 cm lång nu), men den kommer att lägga på sig vikt ända fram till födseln.

Bebisen fortsätter att blinka och kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän de är mellan sju och nio år gamla. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt om utrymmet.


Av Jezzy Lane - 14 februari 2010 18:54

har tyvärr blivit sånt extra försäljningsknep för alla affärer.

Jag tycker att det viktigaste med Alla Hjärtans Dag är ju att man är med de man älskar. Och det har jag varit idag   


Vi har inte gjort mycket. Emilia har delat ut sina fina kort som hon gjort i skolan (till hela familjen, inkl. bebis   ). Och så har vi ätit gott (både middag och efterrätt) och bara tagit det lugnt. Riktigt skönt.


Hoppas alla andra har haft en mysig alla hjärtans dag, med de ni älskar   


Av Jezzy Lane - 12 februari 2010 19:46

Shit...redan i vecka 30....var är stoppknappen någonstans ????   

Hinner ju inte med, måste röja källaren, hitta bebiskläderna, köpa spjälsäng och byrå till bebis kläder, fixa vagn. Oj oj oj, hur ska jag hinna med allt.....speciellt när man inte har någon ork till något (mest för detta jobbiga med andningen)


Bebis är i alla fall livlig, syns mer och mer på utsidan av magen när den rör på sig. Och man börjar kunna "leka" med den. Riktigt skoj.


Här är denna veckas utveckling;

 
Nu väger bebisen dryga kilot och är ungefär 38 cm lång från topp till tå. Hos pojkar börjar testiklarna sin resa från sitt ursprungliga läge nära njurarna till pungen. Flickors klitoris sticker ut mer än den kommer att göra från de sista veckorna innan födseln, då den göms bakom de inre blygdläpparna.

Bebisens huvud växer och hjärnan utvecklas och växer snabbt. Miljarder neuroner (viktiga för senare inlärningsförmåga) utvecklas i otrolig hastighet. Nästan alla bebisar reagerar på ljud vid 30 veckor.

Bebisens näringsbehov blir större under tredje trimestern och du behöver äta mycket protein, C-vitamin, folsyra, järn och kalcium (ca 200 mg går åt varje dag till att bygga upp bebisens skelett). Skelettet byggs som sagt upp nu, liksom hjärnan, musklerna och lungorna.


  


Av Jezzy Lane - 5 februari 2010 21:00

Så har det gått ytterligare en vecka. Vad tiden springer iväg....


Denna veckas utveckling:

Nu är du 28 veckor gången. De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.


Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå.

Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet mot en stark ljuskälla lyser på utsidan. Vid det här laget har du kanske märkt att din bebis är mer aktiv när du badar eller duschar. Bebisen reagerar på ljus och ljud genom att röra sig inuti dig.


Underhudsfettet bildas och fingernaglarna växer.


Det kan även läcka kolostrum, den extra näringsrika mjölk som du ger din bebis alldeles i början då du ammar, från brösten redan nu. Men det behöver inte göra det ;-)



Inte så mycket men i alla fall något ;-)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards