Jezzy Lane

Alla inlägg under juni 2010

Av Jezzy Lane - 13 juni 2010 19:45

Vi lyckades ta oss till festen till slut i alla fall, men vi åkte hem samma dag.

Så det blev tur och retur till Örebro (dvs ca 50 mil) på en dag + vara med på partaj.


Men det var himla kul. Nästan hela släkten var samlad. Lite synd med vädret bara, att det blåste så mycket och även regnade. Speciellt då de hade fixat en del utomhusaktiviteter, som att skjuta luftpistol, skjuta pilbåge mm mm.

Maten var riktigt god också (speciellt det grillade köttet och mammas underbart goda champinjonsås). Sen verkade presenterna både till mamma och Frey vara riktigt uppskattade (Mamma fick en bok om henne från mig och presentkort från oss barn och min lilla familj - Frey fick 2 ljusstakar och spelet Sex, Beer and Rock and Roll av mig och familjen )


Tack min underbara älskling för att du orkade köra fram och tillbaka, så jag fick vara med på festen men ändå vakna upp i min egna säng på min födelsedag    Älskar dig   


Här kommer lite bilder:

  Utsikt mot barackerna där släkten ska sova (men vi åkte hem och sov skönt istället   )


  Emilia nöjd och glad att vi är framme


 

Vi familjen ute på tipspromenad


  Mingel.....

Systeryster till vänster, min kära kusin (som jag varit barnvakt för när hon var liten) i mitten, och jag (vad tjock man ser ut på kort   ) till höger.


  Lilla sötnosen är uppklädd till festen   


  Nu börjar det bli varmt....


 

När bandet började spela åkte hörlurarna på   



Av Jezzy Lane - 8 juni 2010 19:30

Måndagen den 31 maj 2010 opererades James för sin skelning. För detta går de in ögat och förlänger muskeln på ena sidan och förkortar den på andra sidan. Han har därmed stygn på bägge sidor, men dessa mjuknar med tiden och lossnar av sig själv.


Hur gick det då?

Det var Nevill som åkte med honom (då han klarar sånt här bäst, och sen hade ju jag Caroline så jag kunde ju inte vara med). De åkte bilen in, då de skulle vara där redan 07.15

Väl där så fick James på sig sin fina rock   

Sen fick han sin lugnande medicin, Emla plåster i armvecket (för droppet) och läkaren kom och satte ett kryss över ögat som skulle opereras (höger). Men då läkaren ställde frågan "det var väl höger öga?" så blev Nevill lite osäker. Han svarade ja, och ringde mig sen och dubbelkollade (innan operation så klart), sötnosen   

De fick sedan åka upp på operation (till plan 5 från plan 4). Väl där så frågade de Nevill hur länge James hade haft Emla plåstret. En halvtimme svarade Nevill då. Då fick han svaret att de sätter kanylen när han sover istället.

James fick sedan testa att andas i masken (nu var det bara syrgas), och sen fick han sömnmedel i masken. Då får han panik och tittar panikslaget på Nevill. 

Sen när han precis blundar med ögonen så säger de: "Nu får vi be pappa att gå" eller något liknande. James hann ju knappt somna ju   

Allt det här gör mig irriterad, för när jag var där på torsdagen innan så informerade de att om James var lite "spattig" när han kom in så skulle de se till att söva honom genom kanylen i armen istället för masken, just för att han inte skulle få paniken. Sen fick jag också informationen att "den vuxna" får sitta med ända tills barnet har somnat. Och då tror man ju det är tills man ser att han somnat ordentligt.   

Aja nog gnällt om det.


Efter ett tag ringer de Nevill och det är dags för James att vakna. Han är duktig när han vaknar, och säger att han ser två saftglas, men tre fötter (hur nu det går ihop)  .

Han somnar om och sover i flera timmar, så det dröjer länge innan de får komma hem. Han skulle ju hinna äta glass och sen smörgås.


När de väl kommer hem här säger James att han ser "två mamma och två Caroline". Sötnosen   


Han är sen superduktig hela veckan fram till återbesöket. Visst lite gnäll på morgonen, för att ögat klibbat igen, men efter lite tvättande så är det bra. Vissa av dagarna fick vi tvätta på dagen också, men det är inte mycket och inget hysteriskt. Och han kämpar hela tiden att ha bägge ögonen öppna när han spelar och ser film (trots att han ser dubbelt).


 

(2 dagar efter operation)



På återbesöket idag så såg allt superbra ut, så nu är han redo att gå till dagis. Yippi, äntligen efter 2,5 vecka   

Av Jezzy Lane - 7 juni 2010 09:27

Detta kommer garanterat bli årets sommarplåga   och min svågers dotter är med i videon   


Av Jezzy Lane - 4 juni 2010 15:32

Som de tränat för att allt ska vara perfekt, sötnosarna   

Emilias klass (2B) hade som sagt var en rymdmusikal igår tillsammans med sina faddrar (5B). De höll musikalen i Söderbymalmsskolans aula. 

Vid 9 resp 12 så hade de uppträdande för de på skolan (personal och elever) och klockan 17 var det för oss föräldrar.


De sjöng om vad som händer när jorden snurrar, hur vi får våra årstider (vintersäsong, sommarsäsong) och om varför det är varmare ex. på Hawaii. De sjöng även om alla olika planeter, vart de ha fått sina namn ifrån och mycket mer om rymden.


Emilia var först planeten neptunus och sen var hon rymddansare. Hon var sååå söt   .

Caroline skötte sig exemplariskt där hon låg i bärselet, så jag fick möjlighet att filma. Hon grymtade till några gånger, men somnade om hela tiden.

James var också duktig, med tanke på att han inte såg något när han satt själv på stolen, utan satt mestadels i sin pappas knä. Men han var också uttråkad några gånger (såg nog inte så bra, med tanke på hans "nyopererade" öga), varav en gång ramla han på golvet och när Nevill skulle ta upp honom så slog han i sin armbåge och blev ledsen. Lite pinsamt   , men men det är sånt som händer.


I slutet fick barnen var sitt godis halsband av Catrine (fröken), bara för att de varit så duktiga   

Av Jezzy Lane - 4 juni 2010 08:06

Idag fyller Caroline 1 månad   Mammas stora tjej   


Det har väl inte hänt så mycket sen sist, mer än att hon växer så det knakar.

Nu är det dags att byta blöjstorlek också, för i natt läckte blöjan (kiss som tur var   ). Men man kan ju inte förvänta sig att man kan ha storlek 1 (2-5 kg) längre än en månad. Med de andra tror jag att jag bytte storlek redan efter 1-2 veckor. Men då var de lite större än Caroline också   


Vi var på Emilias rymdmusikal igår också, men det tänkte jag nog blogga om separat. Caroline sov i bärselet i alla fall hela musikalen så det var ju skönt   


I dag ska vi till BVC och väga och mäta Caroline. Ska bli riktigt spännande att se hur mycket hon gått upp och vuxit. Tycker ju hon blivit sååå stor nu juh   


Lägger till måtten här sen, och ska även försöka lägga in lite 1 månads bilder. Så håll utkik

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tillägg: BVC besöket gick riktigt bra idag. Caroline hade gått upp 710 gram på 2 veckor (430 gram sen förra torsdagen - dvs på 8 dagar) och vuxit 2 cm.

Vikt nu: 4210 gram

Längd nu: 54,5 cm

Huvudomfång: 37,5

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Av Jezzy Lane - 1 juni 2010 15:15

Oj, nu har det gått ytterligare en vecka i Carolines liv, och idag är hon redan 4 veckor   


Jag hinner inte med känner jag, och bloggandet hamnar ganska sent i min priolista just nu. Hoppas ni har överseende med detta   

Vad har hänt sen sist då;


2010-05-25 Caroline 21 dagar (3 veckor)

Caroline "jollrar" med barnen och de får även mysiga leende av henne   

Hennes navel har läkt ordentligt nu, tvättar denna ordentligt och den blöder inge mer.


2010-05-26 Caroline 22 dagar
Var på Vårdcentralen och lämna prover på mig och Caroline för MRSA (multiresistenta bakterier). Det var nämligen någon på BB under perioden 30/4 - 10/5 som hade haft såna bakterier, och nu måste de spåra så ingen annan åkt på det. Undrar när man får svar på detta???
Caroline var i alla fall superduktig, så det gick jättebra   


2010-05-27 Caroline 23 dagar
Var på mödravårdcentralen idag, allt ser bra ut. (lite mer knipövningar bara   ) Catrine (bm) tyckte Caroline var gudomligt söt (hon skötte sig ju examplariskt då hon bara låg och jollra i vagnen  ). Måste komma ihåg att skicka en fin bild till henne. Belinda var med och passa James i väntrummet så länge. Tack syster, det betydde jättemycket.   
Sen gick vi till Bvc och vägde Caroline (själva i skötrummet). Vikt nu 3780 gr....YIPPI 280 gram på 6 dagar   


Åkte sedan vidare till S:t Eriks Ögonsjukhus (efter att ha lämnat av Belinda vid hennes jobb) med tåg och buss. Där träffade vi läkaren som ska operera James och sen gick vi vidare för narkosbedömning för James.
Sen åkte vi hemåt. Gick till Babyland (och då fick James också åka vagn, nere vid Carolines fötter) och sen till Öb. Inhandlade nya "påsar" till blöjhinken och "badhjälp" så nu behöver jag inte hålla i Caroline när hon badar   
Tog bussen till centrum, handlade och sen gick vi hem.


Hemma var det mat och städning som gällde för vid halv 8-tiden kom "mormor" (min älskade mamma  ).

De stora barnen gick och lade sig strax efter att hon kom, och mamma satt och höll Caroline. Hon sov hos mamma i 4 timmar (hela tiden när vi kollade semifinalen inför Eurovision song Contest)    innan hon ville ha mat igen    Hon tyckte nog att det var mysigt hos "mormor"   
Idag har Caroline "ratat" bröstet vid flera tillfällen. Hon vill inte alls ha tutten   



2010-05-28 Caroline 24 dagar
Umgicks med mamma "mormor" hela dagen. Hon gick själv och lämnade Emilia på skolan på morgonen, men sen var hon med mig, Caroline och James hela dagen. Så mysigt att få mystid med henne   

 

Mamma fick även testa att mata Caroline, och det gick riktigt bra    Där är en fördel att hon äter ersättning, men hon börjar mer och mer rata bröstet, så idag har hon bara tuttat 1 gång

Caroline fick superfina kläder av mamma idag, och sen fick hon 1500 :- som vi kunde köpa det vi behövde till Caroline (det blir ett bärsele i alla fall    Yippi   ).

James fick även sin födelsedagspresent av mormor idag (då vi inte träffat henne sen innan James födelsedag som var den 4 april), nämligen Nya Super Maria Bros till Wii   . Han blev överlycklig. Även Emilia fick en liten present, för att hon blivit storasyster igen. Har lite svårt att förklara vad det är bara. Det är en klurig grej i alla fall   



2010-05-29 Caroline 25 dagar
Idag skulle mamma träffa min bror och äta lunch med honom i stan. Så när mamma åkte till Jan i stan, åkte vi och fixade ett bärsele och en flaskhållare till vagnen (fortfarande 200:- kvar att shoppa för   ). Sen fixade vi lusmedel och åkte hem och behandla (då jag, Emilia och James åkt på det denna gång. Märkte det när vi rakade håret på James   )

Vid 5-tiden kom Mamma tillbaka, och hon hade syrran och brorsan med sig.

Brorsan fick hålla Caroline en stund. Det gick ju riktigt bra   

(Hon slapp sitta upp och svara på om hon såg matchen igår *hihi*)

 
Vi satt allihopa och pratade och käkade ihop (smarrig fläskfile i ugn som ni hittar receptet på här: http://minarecept.bloggplatsen.se/2010/0...rrig-flaskfil-i-ugn/ ). Riktigt mysigt att få umgås med mamma och mina syskon   Det var så länge sen. 

På kvällen var det melodifestivalen (syrran och brorsan åkte innan den började), men det lockade inte så jättemycket då Sverige inte var med    så jag och mamma satt och pratade under tiden. När alla bidrag varit fick Lia gå och sova (James hade gått och lagt sig tidigare   ). Strax efter gick vi också och lade oss.


2010-05-30 Caroline 26 dagar
Mors dag och jag har mamma här....Mys   
Var en ganska jobbig natt då Caroline ville ha mat heeela tiden. Hon tuttar nu bara 1 gång/dag. Ratar tutten annars hela tiden   
Myste med mamma fram till lunch då det var dags för henne att åka hem. Sen myste jag med barnen (och sov en stund med Caroline  ).

Testade även den nya badhjälpen för Caroline. Men det gick inte riktigt att släppa henne för då gled hon lätt ner (hade ju olja i badet). Men det räckte att hålla henne lite under rumpan, och hon tyckte det var jättemysigt att bada.

  Skön och lugn mors dag trots att man har 3 barn   .



2010-05-31 Caroline 27 dagar
James opereras (ögat för skelning), så här var vi uppe med tuppen (dvs klockan 5 på morgonen). När Nevill och James hade åkt iväg (vid 6 tiden) så passade jag på och diska och plocka lite.
Emilia gick själv iväg till skolan, och jag och Caroline tog det bara lugnt.
Vid 10-tiden kom Kattis och Nova över. Fick en hel del kläder till Caroline, som Nova haft och även en present. En fin klänning (i stl 68, så det lär dröja ett par månader innan hon kan ha den   ) och strumpbyxor. De stannade till 14 tiden, så jag fick sysselsättning (annars hade jag väl fått ett rejält nervöst sammanbrott när jag väntade på att James och Nevill skulle komma hem från operation. Bloggar mer om det senare). Var riktigt mysigt att träffa de igen. Caroline sov större delen av tiden de var här, medans Nova var vaken nästan hela tiden  

2010-06-01 Caroline 28 dagar (4 veckor)

Helt sjukt hur fort tiden går. Redan 4 veckor sen min älskade Caroline kom   
Idag har vi inte gjort mycket. Nevill var hemma med oss i dag också då James mådde dåligt på morgonen.
Caroline har varit riktigt bökig idag, och knappt sovit något. Vi gick därför ut på en promenad med vagnen så hon fick sova lite. Hon sover ju nämligen bättre i vagnen ibland.
Hon bajsar ju inte speciellt mycket nu, och är extra gnällig, så jag börjar bli orolig att hon börjar bli förstoppad. Hon har ju även börjat kräkas en hel del. Om hon inte är bättre till på fredag så får jag nog ta upp det med BVC sköterskan.

Ammar fortfarande "bara" 1 gång/dag. Och det är knappt att Caroline vill ta bröstet då heller. Men jag har så ont i brösten då, så hon måste tömma de lite i alla fall   


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja det var väl allt för denna gång   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards