Jezzy Lane

Alla inlägg under januari 2010

Av Jezzy Lane - 29 januari 2010 18:15

...och paniken växer. Bara 3 månader kvar och så mycket att fixa.

Börjar även tänka på förlossningen, och blir riktigt rädd. Emilia tog ju 24 timmar när jag väl kom in på förlossningen så det var ju lugnt. Men James tog det 4 timmar från första värken (20 minuter från att vi kom in på förlossningen). Så nu är jag rädd att jag inte ens kommer hinna in på förlossningen....Vi har ju inte ens en bil just nu, men måste fixa en innan dess. Även om det får bli en liten skitbil, bara den rullar.


Lite om denna veckas utveckling av bebis:

Nu väger bebisen ungefär 875 gram och är knappt 37 cm lång från topp till tå.

Nu är det slutspurten kvar. Två trimestrar avklarade, en kvar. Bebisen växer och förbereder sig för sin födelsedag. De närmaste två veckorna kommer bebisen att öka snabbt i vikt.


Om du kunde se bebisen nu, skulle man se mer och mer av en nyfödd bebis beteende. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.


fetal development at 27 weeksSov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.


Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva. Din bebis fortsätter att andas in vatten snarare än luft.


Jodå, hicka har den väldigt ofta. Börjar tro att den är väldigt glupsk som sväljer mycket vatten och får hicka hela tiden   

Av Jezzy Lane - 23 januari 2010 16:17

...och ändå ringde klockan redan vid 6.30 Snooza till kl 6.50 sen var det dags att kliva upp. Emilias simskola börjar ju idag (redan vid 08.20)   

Frukost till barnen och göra sig iordning. Sen tog vi oss iväg hela familjen till Torvalla.

Vi var där i tid för en gång skull (nästan 10 min innan det började), så Emilia kunde byta om i lugn och ro. Bra med en mamma som skyndar iväg hela familjen ibland  Speciellt när pappa är tidsoptimist. Men jag älskar dig ändå   


När vi väl kom dit så säger jag till Emilia att det är vid stora bassängen hon ska vara. Hon blir då väldigt lycklig, då hon trodde att det var mellanbassängen hon skulle fortsätta i, speciellt nu i början. Sötnos   


Den här gången fick vi ju sitta där inne och titta på, sen i fortsättningen blir det ju att sitta i cafeterian (som är stängd så tidigt på morgonen) och titta. Förutom sista gången då man också får vara där inne och titta på ;-)


Emilia var i alla fall superduktig. De höll sig på den grunda delen idag för att kolla hur mycket de kunde simma och Emilia visade hur duktig hon var. Sen fick hon testa att dyka lite. Först sittande på kanten, sen upp på fötterna men väldigt hukade. Sen fick de testa att hoppa i från kanten. Allt grejade hon väldigt bra, men hon gjorde väldigt roliga grodhopp när hon skulle hoppa från kanten   Men känner mig så stolt över henne att hon lärt sig så bra att simma   Och nu kommer hon bli ännu säkrare i vattnet till sommaren, vilket känns tryggt.


Efter simskolan åkte vill till Maxi, och handlade. Var ju tomt hemma   skönt att Nevill fick pengar redan i torsdags så vi kunde handla på oss en del.


När vi väl kom hem var det dags för lunch till barnen och frunch till mig och Nevill    Sen har vi bara slappat hela dagen. Och nu har jag fläskfile med sås (mammas recept) i ugnen och om en halvtimme ska jag börja med ris och sallad. Blir lyxmiddag idag   

Av Jezzy Lane - 22 januari 2010 18:29

Nu har man redan gått 26 veckor och det är "bara" 14 veckor kvar   

Bebis är en riktig vilde, och det är inte många lugna stunder i magen (både på gott och ont). Men det är mysigt när man känner tydligare och tydligare sparkar utåt.


I onsdags var jag på MVC. Allt var bara toppen. Blodtrycket var 105/70. Sen kolla de måttet på magen, lyssnade på hjärtljuden, kollade järn och sockervärde och kollade om det läckte någon äggvita i urinen (det gjorde det inte). Och allt visade bara bra. Känns skönt.

Har riktigt tryck på mitt blod dock   När barnmorskan skulle ta vanligt stick i fingret så blev det riktigt tryck med en liten stråle, och sen forsa det massa blod över hela handen  . Var lite äckligt, men det stoppade till slut   

Fick även bra förklaring till varför jag har så svårt att andas till och från. Man har som sagt mycket mer blod i kroppen, när man väntar barn, som kroppen ska orka pumpa runt. Det gör att ibland blir det inte tillräckligt med syre till hjärna och lungor för att man måste syresätta blodet. Därav blir man lätt trött och får svårare och andas. Men det var bara en sak.

En annan sak är att bebis ligger och trycker på stora blodkärl som också gör att det blir svårare att syresätta blodet och därmed får man det tyngre att andas. Kändes riktigt skönt att höra om det.

Fick även svar på mina funderingar kring att jag "ofta" får "håll" i magen som, om jag inte stannar upp, går över till sammandragning. Det som känns som "håll" är en sammandragning och jag bör därför sätta mig ner när jag får det (lätt när man är ute och går i detta snöväder   ).


Ja det verkar som om jag fått alla möjliga graviditetskramper man kan ha. Från början hade jag ju kraftigt illamående. Nu har jag bäckensmärtor, svårt att andas, får lätt sammandragningar och är väldigt trött + att jag har kvar min fruktansvärda muskelvärk. Jobbigt värre, men när bebis kommer sen så kommer det ha varit värt varenda smärta   


Här kommer lite om denna veckas utveckling:

Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 750 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden. Din bebis hörselnerver blir allt känsligare och om den blivande pappan pratar med bebisen nu, kommer den eventuellt lära sig känna igen ljudet av hans röst. Ju mer bebisen hör pappas röst redan i livmodern, desto mer lugnande inverkan kommer den att ha när bebisen har kommit ut. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.

Nu växer bebisen snabbt och hjärnan utvecklas i intensiv takt. Detta gör att ditt näringsintag är viktigt.


Det var lite som händer nu  

Av Jezzy Lane - 19 januari 2010 18:52

Åh vad jag skulle vilja ha en fungerande symaskin nu...


Kanske man ska önska sig en sån här av någon som har en symaskin, vem kan det nu vara...hmm...


Att sy en amningskudde är inte svårt. Det är en bra början om man vill börja sy. Innan man går på barnkläder m.m


Här är ett exempel på hur man kan sy en amningskudde:
Måtten är 30 cm på bredden och 80 cm på vardera “långsida”. Snörena gör man hur långa man vill, men ca 50 cm blir ganska lagom.

Amningskudde mönster

Amningskudde mönster

Mönsterbeskrivning till amningskudden

Vad du behöver

  • Ett gammalt lakan
  • Valfritt, snyggare yttertyg, ca 1,5 meter.
  • En dragkedja till ena yttersidan på yttertyget.
  • En stor tallrik, gärna 35 cm i diameter, men inte större
  • ca 30 liter stoppning. Använd styrolitkulor (finns i syaffärer och på Panduro) eller köp billiga IKEA-kuddar eller använd gamla kuddar.

Så här gör du

  1. Tvätta tygerna i 60 grader innan du börjar sy i dem.
  2. Stryk tygerna så att de blir alldeles släta
  3. Vik lakanet dubbelt och nåla ihop det (så det inte glider när du klipper eller ritar).
  4. Rita upp mönstret direkt på tyget. Hörnen låter du vara vinkelräta.
  5. Runda av hörnen med hjälp av tallriken.
  6. Nåla utmed kanten.
  7. Lägg en cm sömsmån runt hela mönstret och klipp ut.
  8. Sicksacka kanterna.
  9. Sy ihop amningskudden, men lämna en liten öppning i böjen.
  10. Vänd påsen ut och in så att rätsidorna kommer utåt.
  11. Fyll amningskudden med stoppning. Inte för hårt, för då går den inte att knyta ihop, och den smarta babysitterfunktionen försvinner. Å andra sidan töjer sig tyget något när du använder kudden och med för lite fyllning blir amningskudden slapp och ger inte mycket stöd. Lagom alltså.
  12. Sy igen stoppningshålet för hand.

Fodralet syr du på precis samma sätt som innerkudden, men tänk på följande:

  • Att inte glömma “stropparna”, som gör att amningskudden går att knyta ihop. Klipp en tygbit i fodraltyget på 4×20 cm. Sicksacka kanterna, vik tygbiten dubbel och ha en cm sömsmån. Sy ihop. Nåla fast den i ändarna på amningskudden samtidigt som du nålar ihop tyget (punkt 6). Känns det krångligt så blir amningskudden nästan lika bra utan knytband.
  • Sätt blixtlåset på ena yttersidan.
 

Av Jezzy Lane - 17 januari 2010 09:53

Somnade visserligen vid 11-tiden igår, men sen vaknade jag vid 1.30 av världens smäll och sen världens skrik direkt efter. Det var James som hade ramlat ner från våran säng stackarn   och det lät som han slog i våran sängkant innan han ramla i golvet. När vi väl hade tröstat honom så var han ju väldigt trött och ville bara sova (det är ju inte konstigt, det var ju mitt i natten). Kollade huvudet på honom och han hade fått världens bula på vänster sida av pannan.


Oron i mig steg. Jag hade ju hört någonstans att man inte ska somna direkt efter ett slag på huvudet. Försökte hålla honom vaken med att titta lite på TV. Det gick ganska bra. Googlade och läste sen att det var ok att de sov, men att man skulle kolla de ofta på natten så de inte var medvetslösa utan bara sov.

Så vid 2.30 så stängde vi av TVn och han somnade direkt.


Sen ställde jag klockan varje halvtimme. Varannan gång kollade jag bara att han andades ordentligt och varannan gång väckte jag honom och kollade att han var ok.

Däremellan hade jag supersvårt att somna om (plus att bebis levde ju om i magen så fort jag försökte sova). Så det var först vid 8 (då James gick upp med Nevill) som jag kände att jag kunde slappna av och sova en timme.


Så man känner sig ganska seg nu.   


Med James är det bra. Bulan han hade har gått ner, så nu är det mer som ett runt blåmärke i pannan


 

Nä lite frukost ska jag få i mig kanske och göra sig iordning   

Av Jezzy Lane - 15 januari 2010 18:31

Det är så himla häftigt att läsa om barnets utveckling från vecka till vecka. Och mycket märker man att det stämmer.


Här kommer denna veckas utveckling;

Bebisen väger nu nästan 660 gram och är ungefär 35 cm lång från hjässa till häl. Den gör andningsrörelser, men har fortfarande ingen luft i lungorna. Undersökningar har visat, att ett 26-veckors foster reagerar på beröring. Du kan roa er båda genom att kittla bebisens fot när den sparkar dig, eller genom att ligga på rygg och rulla från sida till sida och se vilka reaktioner du får. Vid den här tiden öppnar sig bebisens ögonlock och det lilla hjärtat slår nu såpass kraftigt att man kanske kan höra det enbart med hjälp av ett stetoskop. Om du lyser med en ficklampa på magen kommer bebisen att vända på huvudet, vilket har tolkats som att synnerven har börjat fungera.


Mycket som händer. Och jag som undrar varför bebis nu alltid sparkar på min hand när jag kliar på magen...   


Kort på den "stoooora" magen

 

Av Jezzy Lane - 13 januari 2010 19:18

   

Var på Skelningskliniken med James idag, för rutinkontroll. Jag tyckte hans skelning hade blivit värre, så jag bävade att komma därifrån med glasögon eller lapp för ögat på han stackarn. Men jag kom därifrån med ännu värre besked. Blir troligtvis en operation.   


Hans skelning hade försämrats så mycket så nu skulle inte lapp för ögat eller glasögon hjälpa enligt ortoptisten. Men för att vara säker på att det inte bara var en engångsgrej att han hade så kraftig skelning, så ska vi tillbaka dit om en månad.

Men då ska vi också vara beredda på att det kan bli operation om en vecka eller en månad (de hade inte så långa väntetider), och vi ska ha kollat upp när det passar oss bäst (då vi måste vara hemma med honom minst en vecka efteråt).

Fick några broshyrer om operationen också.


Usch det känns inte kul. Visst, det är ett rutiningrepp som de gjort så många gånger.

Jag själv gjorde samma sorts operation när jag var runt 10 (?? tror jag det var), men jag kom ihåg hur hemskt jag tyckte det var att vakna upp och inte kunna öppna ena ögat. Och hur mycket det skavde första tiden. Och hur ljuskänslig man var lång tid efter.

Ska min lille son gå igenom detta redan vid 3-4 års ålder?? Usch.


Men jag vill ju inte att hans syn ska försämras heller pga skelningen.

Men det känns tungt.....  

Av Jezzy Lane - 9 januari 2010 14:00

Nu börjar bebis sparka ordentligt här. Visst att jag känt det i magen en längre tid, och ibland har man också fått känt en liten "dutt" på utsidan magen, men det har inte hänt så många gånger.

Igår började jag känna en del på utsidan när jag och syster satt på bion, men så fort syrran la handen på magen så slutade den.


Men idag, när jag låg i soffan, så satte den full fart. Man såg på magen hur den åkte upp när bebis sparkade och när Nevill satte handen på så fick han känna flera sparkar. Var sååå mysigt   Äntligen får det kännas lite verkligt även för honom.


När Emilia kom och skulle känna, så lugna bebis ner sig. Kände väl något som kittla i magen, men inga sparkar. Men det var ganska häftigt, för så fort Emilia började sjunga "bä bä vita lamm" så blev den hel lugn, inte ens en kittling i magen. Bebis kanske tycker om när storasyrran sjunger   


Nu efter lunchen kände jag att bebis var igång igen. Emilia kom och fick se bullandet på magen och även känna när bebis kickade henne på handen. Sååå häftigt.   


Hoppas detta fortsätter och utvecklas ännu mer så de får se tydligare och tydligare rörelser. Det blir mer verkligt för resten av familjen då   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards