Jezzy Lane

Alla inlägg under april 2010

Av Jezzy Lane - 30 april 2010 18:20

Och fortfarande ingen bebis...


Väldigt mycket sammandragningar nu, och ont gör de. Sen har jag nu även fått fruktansvärda bäckensmärtor (nej inga förvärkar   ) som håller i sig hela tiden. Det känns som knivar i bäckenet och nu även framtill vid ljumskarna. När jag står och går känns det som nedre delen av kroppen ska lossna från övre delen. Ingen skön känsla   .


Var på MVC idag. Hoppades att de skulle säga att alla mina sammandragningar hade gjorts att jag öppnats lite och skickat mig till förlossningen för igångsättning, men så gick det alltså inte....


Kollade blodtrycket, vilket var toppen (120/80) och det har det varit under hela graviditeten. Alla andra värden var också super. Bebis hjärtljud var perfekta och bebis var riktigt aktiv när jag var där   . Jag hade inte öppnats något alls, och bebis ligger fortfarande högt och huvudet är fortfarande rörligt.

Fick höra att om jag börjar läcka vatten eller om vattnet går så ska jag direkt ringa förlossningen och förklara att huvudet var högt och rörligt. Anledningen till detta är att när (om) vattnet går så kan huvudet sjunka ner väldigt fort och navelsträngen kan därmed hamna i kläm. Så detta måste alltså in och kollas på förlossningen.


Fick inget återbesök datum till min MVC då alla mina värden är så super, så det jag fick istället var en plan om bebis inte kommer innan;

Den 10 maj ska jag ringa ultraljudsenheten för ett ultraljud. Detta för att kontrollera hur stor bebis är och hur mycket vatten det är kvar.

Den 14 maj ska jag ringa förlossningen och förklara att jag gått 2 veckor över tiden, för igångsättning den 15 maj.

Så senast den 15 maj borde jag alltså ha bebis hos mig   

Nu hoppas jag ju att bebis kommer innan 15 maj, men det känns bra med ett slutdatum.


Det har varit lite gissningar på när bebis behagar komma ut:

Jag tror den 4 maj. Detta då mina andra två har varit beräknade den 31 augusti resp 31 mars, men kommit ut den 4 september resp den 4 april (alltså beräknade den sista men kommit den 4:e)

En arbetskollega tror den 5 maj. Orsak okänd.

Min systerdotter tror den 9 maj. Detta då hon själv fyller år då   


Så bebis, när tänkte du komma???   

Av Jezzy Lane - 23 april 2010 07:15

Vart tar tiden vägen? Det känns som igår som vi fick reda på att vi skulle ha en liten till, och nu är det bara 7 dagar kvar till Beräknad Förlossning (BF).

Trodde faktiskt att denna bebis skulle vilja komma ut tidigare, med tanke på alla sammandragningar jag haft, men nu börjar jag tvivla på det.

Min gissning är att den kommer den 4 maj   


Lite bilder på "tjockisen"   

   


Och så lite info om utvecklingen:



En genomsnittlig bebis är lite över 50 cm lång och väger strax under 3,5 kg när den föds, men det är också vanligt och helt normalt att bebisen väger allt mellan 2,5 och 4 kg.


Fostervattnet, som var klart från början, är nu mjölkaktigt från det som avsöndrats under graviditetens förlopp, bl a ovanhud som ger plats för den nya hud som växer underifrån.

På TV börjar förlossningen typiskt med att vattnet går – mitt i en folksamling, såklart – och fortsätter med ögonblickliga sammandragningar. Om du gått och oroat dig att detta kommer att hända dig, kan du med all sannolikhet sluta. Fosterhinnorna brister i mindre än 15 % av fallen och även om det sker så brukar bebisens huvud fungera som propp (däremot kan du märka, att det läcker om du ligger ner). Det bästa är att du tar det lugnt om det sker – det kan ta timmar innan värkarna börjar – och ringer BVC eller din läkare. Din kropp kommer att fortsätta producera fostervatten tills bebisen är född, så du kanske får rådet att stanna hemma tills värkarna har satt igång, eller eventuellt igångsättning.

Och vad gör du om veckan går och ingen bebis kommer? Inget att vara orolig för. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum, och hela 75% föds senare, och man väntar i allmänhet minst två veckor innan man bedömer dig som överburen.


Får verkligen inte hoppas att jag behöver gå över två veckor....




Av Jezzy Lane - 16 april 2010 19:54

Tiden går så superfort, så jag hinner inte ens med att uppdatera här.

Nu är det bara 2 veckor (14 dagar) kvar till BP. Känns helt sjukt att bebis kan titta ut när som helst. Har haft mycket sammandragningar den här veckan och i tisdags så tryckte bebis neråt så så fort jag reste på mig kändes det som om jag hade ett bebis huvud mellan benen. Var lite läskigt, men det är tur att det är tredje graviditeten så man vet vad det handlar om   


Jag har totalt gått upp ca 16 kg sen 28 augusti   Inte konstigt att man känner sig tung.....


Inte världens bästa bild, då jag har ett konstigt linne på mig, men men man ser någorlunda i alla fall   

 


Och en bild bakifrån (här ser man att man har gått upp i vikt i alla fall   )

 


Nu till lite vad som hänt sen vecka 36 då


Vecka 37

Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är cirka 50 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 2,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium).


Vecka 38


Vet du om det är en pojke eller en flicka? En ledtråd är bebisens vikt – pojkar tenderar att vara något tyngre än flickor. Vid 39 veckor väger de flesta bebisar 3- 3,2 kg, men fortsätter bygga upp underhudsfett som kommer att hjälpa dem hålla värmen efter födelsen. Alla inre organ finns på plats och är färdigutvecklade, men lungorna tar längst tid att mogna helt. (Det kan till och med ta några timmar innan din bebis andningsrytm stabiliserats efter förlossningen.)

Undrar du vilken färg bebisen kommer att ha på ögonen? De flesta kaukasiska bebisar föds med mörkblå ögon, men det kan ta flera veckor eller till och med månader innan deras verkliga ögonfärg syns. Den nyfödda bebisens ögonfärg kommer inte att hålla i sig – den påverkas av det ljus som den utsätts för efter födelsen. De flesta afrikanska och asiatiska bebisar har mörkgrå eller bruna ögon vid födseln och får sin slutgiltiga ögonfärg efter sex till tolv månader. Barn med blandat ursprung får ibland oväntad och mycket vacker ögonfärg!


Ska försöka att vara duktig att uppdatera nu vad som händer fram till Bebis kommer   

Av Jezzy Lane - 2 april 2010 19:48

Sorry, var ett tag sen jag skrev något nu. Har bara varit lite mycket den senaste tiden, plus att jag är helt slut så jag sitter knappt vid datan längre.


Jag är i alla fall halvt sjukskriven nu, och ska tillbaka till läkaren på torsdag.

Inte så lång tid kvar nu innan bebis beräknas komma.

Känns lite stressigt då man inte hunnit förbereda allt. Aja, denna helg är det prio på att fira min älskade lilla (stora) son som fyller 4 år på söndag.

Så får jag ta det med fixandet en annan dag ;-)


Här kommer lite info om denna veckas utveckling, samt även lite vad som hänt sedan jag skrev sist (vid 33 veckor   )


Vecka 34

Den fortsätter att lägga på sig underhudsfett, som sedan kommer att hjälpa den bibehålla sin kroppstemperatur och börjar se mer avrundad och ”normal” ut.
Om du inte redan pratar med bebisen är det bra att börja nu – nästa vecka är hörseln fullt utvecklad. Det gör inget om du pratar bebisspråk – en del forskning pekar mot att nyföda föredrar ljusare röster.


Vecka 35

Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.


Vecka 36



Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 45 cm lång.


Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas. Däremot kan det bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens.


I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)


*Bild på magen kommer   *

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards