Jezzy Lane

Alla inlägg under november 2010

Av Jezzy Lane - 28 november 2010 19:17

I torsdags fyllde min lilla lillasyster hela 20 år    Vart tar tiden vägen????   

Känns som det inte var så länge sen hon låg där i sin vinteroverall och såg ut som en michellingubbe, med armarna rätt ut (då hon var så liten så var inte armarna i vinteroverallens armar) och det lilla huvudet bara syntes   
Det var heller inte länge sen man gick med henne till affären och hon la sig ner skrikandes för att hon fick en tablettask hon ville ha. Jag låtsades då gå ifrån henne, men gömde mig "bara" bakom en liten hylla och kollade henne hela tiden. Hon blev då ledsen och rädd och började leta efter mig. Efter detta så gjorde hon aldrig om det med mig    sorry syster om jag skrämde dig      
Såååå mycket minnen det finns när hon var liten   

I alla fall, i torsdags var vi ute och firade henne lite. Jag, mamma och min bror Jan. Först träffades vi och tog en öl och hon fick öppna min och brorsans present (mammas present hade hon öppnat på dagen). Sen gick vi vidare till ett Steakhouse och käkade kött *yummi*. Efter det gick vi till Big Ben där de hade Stand-up. Vi hamna längst fram så de lyckades göra narr av oss en del Bland annat blev det att vi alla kom från Örebro (då mamma sa att hon kom därifrån) förutom brorsan som var från sööööööder (då de kände igen honom sen tidigare) Syrran fick höra att hon var "för fin" för att ha jobbat som telefonförsäljare, brorsan blev kallad "farsan" och jag blev kallad "tant". Och det var bara en del.
Det var lääääääääääänge sen jag skrattade såååå otroligt mycket   
Vi fortsatte prata lite efter att det var slut och sen tog vi oss hemåt. Vi missade precis ett tåg vid Söder, så vi fick sitta och vänta i en halvtimme. Men det gick ok då vi fick ännu mer tid att prata.
Sen satte vi syrran på bussen (då hon vägrade ta en taxi) och jag och mamsen gick hemåt.
Väl hemma (kl 01) var vi helt slut och hoppa i säng på en gång.   

På fredagen var mamma här heeeela dagen. När barnen gått iväg till skola och dagis, så väckte jag mamma med kaffe på sängen och vi satt och prata (i sängen) ända till 12 på dagen. Då gick vi upp och åt frukost och fortsatte prata.
Sen gjorde vi oss iordning och gick sen iväg till centrum. Där hämta vi upp Carolines foton från barnfotograferingen. Var sååå underbart söta   .
Vi hämta barnen (som var överlyckliga att mormor var med och hämtade), och mamma köpte varsin TV-kalender till de (så lyckliga de blev   ). Sen var det hem och äta och umgås lite.
Sen satt jag och mamma och pratade heeeeeeela kvällen och halva natten (ända till 02). Att man har sååå mycket att prata om. Var sååå mysigt   ÄLSKAR DIG MAMSEN   

På lördagen var mamma kvar till strax innan 2. Syrran kom hit vid 12 tiden och vi satt och prata en stund. Sen åkte mamma och syster vid 2-tiden (de skulle ta en fika i stan innan mamma skulle bege sig hemåt)
När de åkt, så åkte vi iväg och handla. Vi tänkte gå in på elgiganten och titta, men ångrade oss fort när vi såg de millånga köerna. Så då åkte vi bara till maxi och handla det vi behövde. Att det är sååå mycket folk ute och julhandlar redan   
När vi kom hem, kom Nalle på besök. Vi fikade och käkade mat.
Efter det var det dags för lördagsmys med barnen framför en film. Myspys.
Sen var det nattinatt för oss alla (eller mig och barnen i alla fall   ) då klockan var över 22 och jag var heeelt slut.

Idag är det första advent och tanken var att vi skulle pynta med alla julstjärnor och ljusstakar. Men då var ALLA ljusen trasiga    (förutom 1) så det blir till att åka iväg i morgon och fixa ljus för att kunna fixa med det. Så går det när man inte kollar innan   
Det var också tänkt att vi skulle baka pepparkakor och göra pepparkakshus. Men orken fanns inte riktigt (efter så lite sömn i helgen) att fixa pepparkakor. Och när jag skulle limma ihop pepparkakshuset så rasade det ihop i små bitar *j..la skithus*   , så det blir till att åka och köpa nytt i morgon så får Nevill limma ihop det. Så det blev inget sånt pyssel idag.
Men däremot så fixade jag till en julskinka, så det blev julskinka och stekt potatis till middag i alla fall. Och vi spelade lite "försvunna diamanten" och drack glögg och julmust. Och självklart tände vi första advents ljuset    Så lite julkänsla fick man idag i alla fall   

Nä nu ska jag sitta lite vid FB och sen blir det ett varmt och skönt bad och läsa lite i tidningen jag fick av mamsen och Gunnar (de prenumererar på Vi Föräldrar åt mig    )

Ha en skön kväll så här första advent   

Av Jezzy Lane - 18 november 2010 21:34

Tänkte att jag skulle länka här till Nevills blogg, där det brukar hamna bland annat lite roliga videoklipp på barnen   


Älsklingens blogg




Av Jezzy Lane - 18 november 2010 19:39

Caroline utvecklas i stormsteg. Det kommer nya läten dagligen   .


Hon började dra sig upp "stående på knäna" mot allt möjligt, och märkte att det gick riktigt bra, så nu gör hon det mot allt. Även rörliga föremål som gåstol.
Nu har hon även börjat försöka dra sig upp så att hon står ordentligt, men är fortfarande för vinglig för att klara det själv utan att ramla, men vill gärna. Hon ramlar många gånger även när hon drar sig upp på knäna, men börjar nu kunna ta emot sig.
Hon börjar även sätta sig ner när det börjar bli läskigt. Hon sitter ganska bra nu, och när hon vinglar till tar hon emot sig med en hand. Hon kan även ta sig från ålandes eller krypandes till att sätta sig, och tvärtom.
Hon har även börjat klappa händer, och försöker att vinka.

         
Vi har även varit hos en fotograf den 8/11 och fotat Caroline (för presentkortet hon fick i doppresent av sin underbara Gudmor Evelina <3). Ser fram emot att få se bilderna. Under tiden var Evelina barnvakt för James.
Tack Eve för att du finns   


Var på 6-månaders läkarkontroll på BVC den 10/11 (för en dryg vecka sen), och allt var bara bra.
Vikt: 7720 gr Längd: 66,5 cm Huvudomfång: 42,5
Sköterskan tyckte vi skulle sluta ge ersättning på natten, och byta ut mot att bara ge vatten. Hon borde äta mer på dagarna då.
Har nu gjort det i över en vecka och det funkar "ganska" bra. Hon äter mycket mer på dagarna (200 ml istället för 150 ml) och somnar om efter lite vatten varje gång. Sen att hon vaknat "heela tiden", men det blir bättre och bättre för varje natt (första natten var hon nöjd, men vaken hela natten. Nu vaknar hon till och får lite vatten och somnar om), och inatt så sov hon heeela natten (mellan 19-05). Hon börjar även tycka att mat kan vara ok. Och då mosad potatis (med lite ersättning ;  )
Det var lite om Caroline.


James räknar nu till "tjugotio"    han pratar mycket och förståndigt, och har kloka funderingar.
Han har även funderingar kring döden och sånt nu. Lillgubben   

Annars är hans största passion TV-spel. Han är sååå kärleksfull, och det är mycket "Jag älskar dig" men även "Aldrig i livet"   
 


Emilia är min stora tjej. Hon kämpar på med skolan, och tycker fortfarande det är ganska skoj.
Hon är fortfarande i sin härliga "för-tonåren", och den blir ju inte lättare   
Men hon är kärleksfull och bryr sig om alla.   


Hon älskar att fotografera med sin kamera också (som vi för tillfället lånar då våran är på reparation    ), och är riktigt duktig på det, eller vad tycker ni???

 

Kort hon tagit på sin underbara pappa   med sin kamera

 
     Älskar mina barn (och min karl   )såååå otroligt mycket     

Av Jezzy Lane - 14 november 2010 16:45

Igår blev det en tur till Örebro för att fira min underbara mormor   på hennes 80 årsdag.

 

Vi åkte bara över dagen, men kände att vi ville vara där då man inte vet hur mycket man får träffa henne framöver. Hon har alzheimers och bor på ett hem i Örebro. Känner inte igen mig, men det gör inget. Hon är fortfarande lika glad och älskar barn lika mycket som förut.


Det var en ganska lång resa, men barnen skötte sig jättefint. Caroline sov större delen av tiden och de stora lyssnade på sagor och sånt. Så det gick riktigt smidigt.

Det var så mysigt att komma dit och träffa mormor (som jag inte träffat på länge), alla mostrar, morbror och kusiner och även Ajir och Binne (mormors brorsöner) som jag inte träffat på 10 år.

De höll till i en lokal på det hemmet mormor bor på. Det var bildspel, god mat (kallskuret) och god dryck. Man hann prata med många och verkligen umgås.

Vi var ändå där mellan 14 - 18 så det hann ju bli några timmar.


James var lite rädd för mormor (hans "gammelmormor"), så han höll sig lite på avstånd. Trots det var mormor så glad när hon såg honom så hon sa en hel ordentlig mening "kom till Ömmu = kom till mormor".  

Emilia var såå goo med sin "gammelmormor"   . Hon pysslade om henne hela tiden, hjälpte henne med glaset och choklad och så, och var bara jättemysig och kramig hela em/kvällen. 

Och mormor sken upp så fort hon såg Caroline. "så liten" sa hon på isländska hela tiden.

Och Caroline fick till slut en puss i pannan av mormor   

Det var såååå mysigt att se.


Min mamma (barnens mormor) passade också på att umgås med sina barnbarn så mycket hon bara kunde när vi var där.


Presenten var också omtyckt. Jag funderade länge vad man hittar på till en 80-åring med alzheimers, tills mamma sa att hon älskade choklad. Då kom jag på att jag kunde göra en alldeles egen choklad ask.

Så jag tog en "god jul" ask och målade först locket vitt, för att sen göra servettdecopauge på. Sen skrev jag mormors namn (Kristin) ovanpå. Och i locket så skrev jag hennes namn, 80 år och datum när hon fyllde.

 

Sen gjorde jag ett födelsedagskort med en bild på barnen inuti.

       

När mormor öppnade asken och såg chokladen så sken hon upp som ett litet barn på julafton. Var sååå underbart att se   


Riktigt mysigt, och jag är så glad att vi åkte den resan för att få fira min underbara mormor    Tack älskling för att du orkade köra   

Även hemresan gick riktigt bra med mina underbara barn   


En bild på mormor med alla hennes barn:

 

Av Jezzy Lane - 4 november 2010 14:00

 

Redan har ett halvår gått sedan min lilla sötnos kom ut. Var är handbromsen???   


Hon är så snabb på allt och lär sig såååå mycket hela tiden. Hon är en riktigt glad och sprallig tjej, men det ska gärna hända saker heeeeela tiden  


Vad har hon då lärt sig sedan hon var 5 månader:
* Hon kryper nu helt (ålar bara nån enstaka gång). Och den resan var riktigt rolig att följa. Från att hon drar upp knäna under magen, men står på armbågarna. Till att ta sig upp på alla fyra och gunga. Till att ta sig upp på händer och tår (som en armhävning) och försöka ta sig framåt så. Och till slut hitta hon knepet hur hon skulle krypa, men då var ju golvet så halt så hon halka ju hela tiden. Men nu har hon hittat knepet hur hon ska krypa trots att det är halt   
* Hon vill försöka ta sig upp på knäna, men lyckas inte riktigt.
* Hon sitter kortare stunder själv nu, och vill inte ligga i liggvagnen så nu har vi bytt till sittvagn
* Försöker klättra in där hon når
* Ger sig på allt som hon inte får röra
* Flyttar på föremål för att komma åt det hon vill   
* Massa nya läten ; "nästan" som pruttläte, gunggunggunggung, hahaha (andandes), hehe (som hej fast utan j) mm mm

Vad har hänt mer?

Hon har fått sina 5-månaders sprutor, men det har jag redan skrivit om. Strax efter blev hon väldigt väldigt dålig med feber och en mycket irriterande hosta som gör att hon får upp vällingen flera gånger, så det blev aktuellt med ett besök på barnakuten. Hon var även slöare än vanligt och åt mindre än vanligt. Ville hellre ha vatten.
De tog alla möjliga tester på henne (såsom sänka "stick i stortån", kissprov (jag fick sitta med henne i knät med skydd på mig och försöka fånga kisset i en mugg. Missade en gång då hon kissade när jag matade henne med vatten), mm) Doktorn tittade och kände och klämde på henne. Visar sig vara ett virus. Och detta gav som tur var med sig till största delen redan efter ett par dagar (även om hostan fortfarande håller i sig)


Smakportionerna går väl sisådär. Hon är inte speciellt förtjust i varken mat eller gröt, men banan är ok. Speciellt om hon får suga på den (och inte blir matad med sked). Så vi kämpar på.   


Det var lite om min lilla tjej som blivit sååå stor   


Bilder

Kalle och Musse är riktigt spännande   

  Här var perfekt att sitta. Sitter stadigt och har leksakerna omkring mig ;)

 

Här övar vi på att sitta ordentligt. Men det var himla skoj att busa med att lägga sig på kuddarna.

  Och första ordentliga kryptagen   .

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards